Spor et underdomene i lag med hoveddomene i Google Analytics 4
Asbjørn Ness / 6. desember 2021
Der man i Google Analytics: Universal Analytics (Google Analytics 3) satte opp underdomene og domene som ulike områder, kan man med Google Analytics 4 spore alt i et og samme område.
Et eksempel
Har du et nettsted på for eksempel blogg.eksempel.no, og skal spore brukerne dine på tvers av bloggen og hovednettstedet ditt på www.eksempel.no, så kan du nå sette inn den samme sporingskoden på begge disse to nettstedene. Google Analytics 4 vil forstå koblingen, og innsamlingen av data skjer automatisk.
Med Google Analytics 4 trenger du ikke tenke på å sette opp flere datastrømmer, områder eller annet.

Oppsettet
Jeg foretrekker å implementere Google Analytics ved å bruke Google Tag Manager. Og du kan lese om oppsettet av disse to i blogginnleggene Kom i gang med Google Analytics 4 og Kom i gang med Google Tag Manager.
Alt etter hva du skal legge inn av andre tagger med Google Tag Manager, så kan du ha en felles Beholder, eller sette opp to separate Google Tag Manager-løsninger som begge sender data til samme Google Analytics 4-område. Det er både fordeler og ulemper med begge løsningene.
Om du har flere beholdere, så skal disse altså peke inn mot samme målings-ID i Google Analytics 4.
Fordelen
Den store fordelen er selvsagt å spore brukeren på tvers av kundeopplevelsen på dine plattformer i større grad. Det blir stadig vanskeligere å få brukbar data fra tredjepartsløsninger, så det du kan samle inn på egne nettsider er gull verdt.
Og det at for eksempel statistikken til en blogg på blogg.eksempel.no eller en nettbutikk på nettbutikk.eksempel.no kan vise til om brukeren navigerte seg videre og gjorde noe av verdi på tvers, bidrar til god innsikt.
Filtrering i Google Analytics
For å se tall tilknyttet hoveddomenet og underdomenet/underdomene, så kan du i Google Analytics 4 gå til Rapporter > Engasjement > Sider og skjermer.
For beste oversikt over data så anbefaler jeg at du setter opp mer nøyaktig sporing på akkurat det du vil spore. For eksempel ved å bruke et data layer-objekt til å spore produktvisninger eller -kjøp. Eller aktiviteten på bloggen din. Les mer i blogginnlegget Send data til Google Tag Manager med data layer-objektet.
Filtrering av subdomene i Google Data Studio
Om du ønsker å vise statistikk kun knyttet til et subdomene i Google Data Studio, så kan du filtrere etter dimensjonen Hele nettadressen.
Oppsummering
Kort sagt, i dette blogginnlegget skriver jeg at du med Google Analytics 4 kan bruke samme sporingskode på tvers av ditt hoveddomene og underdomener.
Relaterte blogginnlegg
- Send data til Google Tag Manager med data layer-objektet ( 3. desember 2021)
- Kom i gang med Google Analytics 4 (29. september 2021)