Blogg
Strukturerte data du bør ha
Strukturerte data er begrep som blir brukt om å tilby data merket med hvilken informasjonstype den er. Dette for at maskiner skal få beskjed om hva de leser, uten å måtte analysere. Jeg skal her gå gjennom tre typer oppsett av strukturerte data du bør ha på websiden din.
Å ta vare på nettsiden for ettertiden
I dette innlegget skal jeg derimot ta for meg den gamle traveren Wayback Machine, som har arkivert nettsider siden 1996, og hvordan du kan både lagre og finne igjen dine og andres nettsider.
Viktigheten av oppdaterte åpningstider
Påsken er over du har kanskje opplevd å lure på hvilke butikker og tjenester som har holdt åpent i løpet av helligdager og inneklemte dager. Har du en bedrift med oppføring i Google Min bedrift eller en Facebook-side, kan du med enkle grep unngå at dine kunder eller potensielle klienter lurer på det samme.
Bloggarkivet, et hobbyprosjekt
Ved siden av oppdrag og heltidstidsjobb har jeg satt i gang et ubetalt hobbyprosjekt. Nettsiden Bloggarkivet er en side som arkiverer nedlagte og inaktive, norske filmblogger.
En innføring i ProcessWire
Siden våren 2015 har jeg i stor grad brukt ProcessWire på nye websider. Her skal jeg kort gå gjennom hva som kjennetegner dette systemet og hvorfor jeg har valgt å bruke det.
PDF-filer på websiden — en sjekkliste før du laster opp
PDF-filer blir på lik linje med annet webinnhold indeksert, maskinlest og bør være lett tilgjengelig. Det innebærer at du bør merke filene godt, og holde størrelsen nede.
Hvorfor jeg bruker Google Tag Manager
Det korte svaret er at Google Tag Manager lar meg lettere implementere nye skripter og måter å fange opp hvordan en besøker bruker siden. La oss se på et oppsett av Google Analytics som eksempel. Men først en introduksjon.
Slik flytter du en database med phpMyAdmin
Har du en webside koblet til en database, og har lyst til å flytte siden? Filer kan du lett kopiere via FTP. Men hva med databasen? Jeg skal her gå gjennom hvordan du kan kopiere en MySQL-database internt hos PRO ISP. Metoden kan benyttes på tvers av webhoteller.
Sett opp sporing av utgående trafikk med Google Tag Manager
I dette innlegget skal jeg vise hvordan du setter opp sporing av utgående trafikk gjennom Google Tag Manager. Veiledningen tar utgangspunkt i at du har satt opp Google Analytics i Google Tag Manager som vist i Hvorfor jeg bruker Google Tag Manager.
Sett opp sporing av nedlastinger med Google Tag Manager
I dette innlegget skal jeg vise hvordan du setter opp sporing av nedlastede filer gjennom Google Tag Manager. Veiledningen tar utgangspunkt i at du har satt opp Google Analytics i Google Tag Manager som vist i Hvorfor jeg bruker Google Tag Manager.
Juster fluktfrekvensen med Google Tag Manager
I dette innlegget skal jeg gå gjennom hvordan du kan justere fluktkfrevensen i Google Analytics ved å bruke Google Tag Manager. Ettersom jeg bruker engelskspråklige versjoner av tjenestene, benytter jeg det mer treffende begrepet bounce rate i veiledningen.
Fortell søkemoterer om webinnholdet ditt finnes på flere språk
Når Google og andre indekserer siden din, analyseres innholdet og sidens språk. Hvem som får den opp i sitt søkeresultat baseres på dette. Jeg skal her kort oppsummere hvordan du kan definere språk selv, og koble sider som er en oversettelse av hverandre.