Kom i gang med Google Analytics 4
Asbjørn Ness / 29. september 2021
Google Analytics 4 (GA4) har vært tilgjenglig i snart et år. Det mangler fremdeles litt før den kan ta fullstendig over for Google Analytics Universal Analytics (UA), men du kan ta i bruk begge deler samtidig.
Hvorfor bruke GA4 i tillegg til UA?
Med tanke på at GA4 vil ta over for UA, er det en fordel å begynne å samle inn de dataene du kan så tidlig som mulig. Disse vil du kunne ha nytten av senere.
Samtidig behøver du ikke slutte å samle statistikk i UA, så lenge du har behov for dataene der – og så lenge GA4 mangler alle funksjoner. Det er for eksempel en del integrasjoner, også med Googles egne tjenester, som ikke fungerer.
Hvordan komme i gang med GA4?
Først, sett opp nettsiden din med Google Tag Manager. Har du ikke gjort det, kan du lese hvordan i blogginnlegget Hvorfor jeg bruker Google Tag Manager.
Deretter går du til din Google Analytics-konto, og oppretter et ny område. Her er Google Analytics 4-område allerede standardvalget ved opprettelse av nye områder. Følg veiledningen, og du vil etter hvert få tildelt en område-ID. Skriv ned denne til senere.
Gå til Google Tag Manager og opprett en ny tag. Kall den gjerne GA4 Pageview. Velg Google Analytics: GA4-konfigurasjon som tagtype, og skriv inn område-ID-en du fikk i Google Analytics i Målings-ID-feltet.
Som utløser velger du All Pages, en forhåndsdefinert utløser som Google Tag Manager har. Trykk Lagre, og send inn endringene, og du er i gang med grunnleggende innsamling av statistikk til ditt nye Google Analytics 4-område.
Kjør eventuelt en Forhåndsvisning i Google Tag Manager, før du sender inn endringene. For å feilsøke om det er noen feil.
Relaterte blogginnlegg
- Sporing av 404-feil med Tag Manager, Analytics og Data Studio (16. november 2021)
- Spor et underdomene i lag med hoveddomene i Google Analytics 4 ( 6. desember 2021)